En lösning

Jag kollade just på reprisen av veckans Debatt. Dom disskuterade vad vi ska göra med sexförbrytare och andra våldsmän. När någon frågar mig säger jag "tortyr" utan att ens tänka. Men nu har jag tänkt. Alla kan vi ju vara överrens om  att våld föder våld. Och även om nu Anders Eklund (heter han så?) har bragt en liten flicka om livet, så hjälper det inte att mörda honom. Även om Sverige är överrens om att han inte är värd att leva hjälper det inte att mörda honom. Han kanske dör men så finns det flera tusen likadanda män och kvinnor i samhället. Våldet kommer aldrig att försvinna helt, det tror iallfall inte jag. Men vi måste minska våldet för att vi ska kunna våga leva.

Alla som gästade debatt denna gång är överrens om att en vi måste hitta en lösning för hur vi ska kunna minska våldet. Nyckelordet; VÅRD. Det var en man där, han har själv suttit på Kumla i två år och han berättade att på den anstalten får man ingen hjälp, man blir inte botad. Man sitter där inne några år, isolerad och fullpropad med piller. Sedan kommer dagen då det är dags att mucka, då blir man ställd utanför portarna och får reda på att nu är man minsan inte fängelsets ansvar längre. Men hur i helvete ska en sjuk människa kunna klara sig på egen hand efter två år på en anstalt när han aldrig någonsin tidigare har klarat sig själv? Det är ologiskt. Vi behöver fler utbildade psykologer och andra pedagoger.

Jag har själv tänkt att bli psykolog och jag vet att jag skulle bli en jävligt bra sådan. Jag kan inte bli psykolog för att jag aldrig kommer kunna läsa matte B. Jag "lider" av något som jag aldrig minns namnet på, men det är motsvarigheten på dyslexi fast gällande matte. Jag kan inte förstå logiken bakom matte och kan fortfarande inte, efter ungefär tio år, räkna matte alls. Ge mig nu ett bra svar; VARFÖR ska jag kunna matte B för att hjälpa en sjuk människa? Även det är ologiskt.

Gör det lättare att kunna utbilda sig till psykolog och så kan vi nog försöka arbeta fram en bättre lösning på detta problem som hänger över oss som ett svart regnmoln.

Kommentarer
Postat av: Johanna WP

Sugen på en ny & vårig design? Det enda du behöver göra är att kommentera det här inlägget, så är du med i utlottningen: esw.blogg.se/1208806518_vrdesign.html

2008-04-22 @ 14:29:43
URL: http://ilky.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0